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Title: Utilização do calcário do Cariri cearense como agregado mineral em pavimentação asfáltica
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dc.contributor.authorRibeiro, Roberto Carlos da Conceição
dc.contributor.authorCorreia, Julio Cesar Guedes
dc.contributor.authorSeidl, Peter Rudolf
dc.contributor.authorSoares, Jorge Barbosa
dc.contributor.authorVidal, Francisco Wilson Hollanda
dc.contributor.authorAraújo, Livia Pinheiro de
dc.date.accessioned2016-07-22T13:49:11Z
dc.date.available2016-07-22T13:49:11Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.citationRIBEIRO, R. C. C. et al. Utilização do calcário do Cariri cearense como agregado mineral em pavimentação asfáltica. Rio de Janeiro: CETEM/MCT, 2007. 34p.
dc.identifier.isbn978-85-61121-72-3
dc.identifier.issn0103-7382
dc.identifier.urihttp://mineralis.cetem.gov.br/handle/cetem/1905
dc.description.abstractA região do Cariri cearense se apresenta como um importante pólo mineral, no que tange à sua rica reserva de calcário sedimentar laminado e cristalino, abrangendo principalmente os municípios de Santana do Cariri e Nova Olinda (calcário laminado) e Altaneira e Farias Brito (calcário cristalino). O calcário cristalino é extraído e processado em fornos tipo caieiras e, em sua grande maioria, é utilizado na indústria de cal. Este trabalho buscou estudar uma outra aplicação para este calcário cristalino, optando-se pela sua utilização como insumo na pavimentação asfáltica, como agregado mineral, sendo escolhido o calcário da região de Farias Brito. Neste estudo de avaliação foram utilizados cinco diferentes tipos de asfaltos oriundos de refinarias brasileiras, que serão chamados de A, B, C, D e E. Para o agregado mineral, foram realizados ensaios preconizados pelo Departamento de Infra-estrutura de Transporte – dnit, sendo: análise de distribuição granulométrica, determinação das densidades real e aparente, índice de forma e abrasão Los Angeles. Além disso, foram realizados ensaios de dureza, desgaste, compressão e flexão. Para o processo de interação físico-química com diferentes asfaltos, foram realizados ensaios de adsorção química, adesividade, potencial zeta, ângulo de contato e área superficial. Por fim, foram preparados corpos de prova de misturas asfálticas, a fim de se verificar seu comportamento mecânico (lottman). Pôde-se concluir que o calcário de Farias Brito apresentou resultados adequados de resistência mecânica, como dureza, compressão e abrasão. Porém, quando se verificou o processo de interação química com diferentes asfaltos, verificou-se que o desempenho do referido calcário não foi satisfatório. Quando se avaliou a mistura asfáltica gerada com o calcário e cada um dos cinco asfaltos, observou-se que nenhum dos resultados atendeu as especificações requeridas para utilização em pavimentação, mas, quando se utilizou um melhorador de adesevidade, a interação asfalto/calcário obteve uma significante melhoria.
dc.language.isopt_BR
dc.publisherCETEM/MCT
dc.subject.otherAsfalto
dc.subject.otherAsfaltenos
dc.titleUtilização do calcário do Cariri cearense como agregado mineral em pavimentação asfáltica
dc.typeSpecial Collection
dc.rights.holderAcesso aberto
dc.subject.enLimestone
dc.subject.enAsphalt
dc.subject.enAsphalt
dc.description.abstractenThe area of Cariri from Ceará comes as an important mineral pole, with respect to rich limestone reservation to silt up laminated and crystalline, including the municipal districts of Santana do Cariri The area of Cariri from Ceará comes as an important mineral pole, with respect to rich limestone reservation to silt up laminated and crystalline, including the municipal districts of Santana do Cariri and Nova Olinda mainly (laminated limestone) and Altamira and Farias Brito (crystalline limestone). The crystalline limestone is extracted and processed in ovens type limepits, and in your great majority it is used in the industry of whitewash. This work looked for to study another application for this crystalline limestone, being opted for your use as input in the paving asfaltic, as mineral agregate, for that was chosen the limestone of Farias Brito area. In this evaluation study five different types of asphalts originating from of Brazilian refineries were used, that they will be called of the A, B, C, D and E. To the mineral agregate rehearsals were accomplished extolled by the Department of Infrastructure of Transport - dnit, being: analysis of distribution granulometrical, determination of the real and apparent densities, form index and abrasion Los Angeles. Besides, rehearsals of hardness, wear and tear, compression and flexing were accomplished. For the process of physiochemical interaction with different asphalts rehearsals of chemical adsorption, adhesiveness, potential zeta, contact angle and superficial area were and Nova Olinda mainly (laminated limestone) and Altamira and Farias Brito (crystalline limestone). The crystalline limestone is extracted and processed in ovens type limepits, and in your great majority it is used in the industry of whitewash. This work looked for to study another application for this crystalline limestone, being opted for your use as input in the paving asfaltic, as mineral agregate, for that was chosen the limestone of Farias Brito area. In this evaluation study five different types of asphalts originating from of Brazilian refineries were used, that they will be called of the A, B, C, D and E. To the mineral agregate rehearsals were accomplished extolled by the Department of Infrastructure of Transport - dnit, being: analysis of distribution granulometrical, determination of the real and apparent densities, form index and abrasion Los Angeles. Besides, rehearsals of hardness, wear and tear, compression and flexing were accomplished. For the process of physiochemical interaction with diferente asphalts rehearsals of chemical adsorption, adhesiveness, potential zeta, contact angle and superficial area were accomplished. Finally, bodies of proof of asfalticals mixtures were accomplished, in order to if your to obtain mechanical behavior (lottman). It could be concluded that Farias Brito limestone is presented good results of mechanical resistance, as hardness, compression and abrasion. However, when the process of chemical interaction was verified with different asphalts, verified itself the badly acting of such rock. When the asfaltical mixture was evaluated generated with the limestone and any one of the five asphalts, was observed that none of the results assisted the specifications requested for use in paving, but when an adesevity dope, the interaction asfhaltmineral agregate was used obtained a significant improvement.
dc.identifier.stm86
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