DC Field | Value |
dc.contributor.author | Ribeiro, Roberto Carlos da Conceição |
dc.contributor.author | Correia, Julio Cesar Guedes |
dc.contributor.author | Seidl, Peter Rudolf |
dc.contributor.author | Soares, Jorge Barbosa |
dc.contributor.author | Vidal, Francisco Wilson Hollanda |
dc.contributor.author | Araújo, Livia Pinheiro de |
dc.date.accessioned | 2016-07-22T13:49:11Z |
dc.date.available | 2016-07-22T13:49:11Z |
dc.date.issued | 2007 |
dc.identifier.citation | RIBEIRO, R. C. C. et al. Utilização do calcário do Cariri cearense como agregado mineral em pavimentação asfáltica. Rio de Janeiro: CETEM/MCT, 2007. 34p. |
dc.identifier.isbn | 978-85-61121-72-3 |
dc.identifier.issn | 0103-7382 |
dc.identifier.uri | http://mineralis.cetem.gov.br/handle/cetem/1905 |
dc.description.abstract | A região do Cariri cearense se apresenta como um importante pólo mineral,
no que tange à sua rica reserva de calcário sedimentar laminado e cristalino,
abrangendo principalmente os municípios de Santana do Cariri e Nova Olinda
(calcário laminado) e Altaneira e Farias Brito (calcário cristalino). O calcário cristalino
é extraído e processado em fornos tipo caieiras e, em sua grande maioria, é
utilizado na indústria de cal. Este trabalho buscou estudar uma outra aplicação
para este calcário cristalino, optando-se pela sua utilização como insumo na pavimentação asfáltica, como agregado mineral, sendo escolhido o calcário da
região de Farias Brito. Neste estudo de avaliação foram utilizados cinco diferentes
tipos de asfaltos oriundos de refinarias brasileiras, que serão chamados de
A, B, C, D e E. Para o agregado mineral, foram realizados ensaios preconizados
pelo Departamento de Infra-estrutura de Transporte – dnit, sendo: análise de
distribuição granulométrica, determinação das densidades real e aparente,
índice de forma e abrasão Los Angeles. Além disso, foram realizados ensaios de
dureza, desgaste, compressão e flexão. Para o processo de interação físico-química
com diferentes asfaltos, foram realizados ensaios de adsorção química,
adesividade, potencial zeta, ângulo de contato e área superficial. Por fim, foram preparados corpos de prova de misturas asfálticas, a fim de se verificar seu
comportamento mecânico (lottman). Pôde-se concluir que o calcário de Farias
Brito apresentou resultados adequados de resistência mecânica, como dureza,
compressão e abrasão. Porém, quando se verificou o processo de interação química
com diferentes asfaltos, verificou-se que o desempenho do referido calcário
não foi satisfatório. Quando se avaliou a mistura asfáltica gerada com o calcário
e cada um dos cinco asfaltos, observou-se que nenhum dos resultados atendeu
as especificações requeridas para utilização em pavimentação, mas, quando se
utilizou um melhorador de adesevidade, a interação asfalto/calcário obteve uma
significante melhoria. |
dc.language.iso | pt_BR |
dc.publisher | CETEM/MCT |
dc.subject.other | Asfalto |
dc.subject.other | Asfaltenos |
dc.title | Utilização do calcário do Cariri cearense como agregado mineral em pavimentação asfáltica |
dc.type | Special Collection |
dc.rights.holder | Acesso aberto |
dc.subject.en | Limestone |
dc.subject.en | Asphalt |
dc.subject.en | Asphalt |
dc.description.abstracten | The area of Cariri from Ceará comes as an important mineral pole, with respect
to rich limestone reservation to silt up laminated and crystalline, including the
municipal districts of Santana do Cariri The area of Cariri from Ceará comes as
an important mineral pole, with respect to rich limestone reservation to silt up
laminated and crystalline, including the municipal districts of Santana do Cariri
and Nova Olinda mainly (laminated limestone) and Altamira and Farias Brito
(crystalline limestone). The crystalline limestone is extracted and processed
in ovens type limepits, and in your great majority it is used in the industry
of whitewash. This work looked for to study another application for this crystalline
limestone, being opted for your use as input in the paving asfaltic, as
mineral agregate, for that was chosen the limestone of Farias Brito area. In this
evaluation study five different types of asphalts originating from of Brazilian
refineries were used, that they will be called of the A, B, C, D and E. To the mineral
agregate rehearsals were accomplished extolled by the Department of
Infrastructure of Transport - dnit, being: analysis of distribution granulometrical,
determination of the real and apparent densities, form index and abrasion Los
Angeles. Besides, rehearsals of hardness, wear and tear, compression and flexing
were accomplished. For the process of physiochemical interaction with different
asphalts rehearsals of chemical adsorption, adhesiveness, potential zeta,
contact angle and superficial area were and Nova Olinda mainly (laminated limestone)
and Altamira and Farias Brito (crystalline limestone). The crystalline
limestone is extracted and processed in ovens type limepits, and in your
great majority it is used in the industry of whitewash. This work looked for to
study another application for this crystalline limestone, being opted for your
use as input in the paving asfaltic, as mineral agregate, for that was chosen
the limestone of Farias Brito area. In this evaluation study five different types of
asphalts originating from of Brazilian refineries were used, that they will be
called of the A, B, C, D and E. To the mineral agregate rehearsals were accomplished
extolled by the Department of Infrastructure of Transport - dnit, being:
analysis of distribution granulometrical, determination of the real and apparent
densities, form index and abrasion Los Angeles. Besides, rehearsals of hardness,
wear and tear, compression and flexing were accomplished. For the process of
physiochemical interaction with diferente asphalts rehearsals of chemical adsorption,
adhesiveness, potential zeta, contact angle and superficial area were accomplished. Finally, bodies of proof of asfalticals mixtures were accomplished,
in order to if your to obtain mechanical behavior (lottman). It could be concluded
that Farias Brito limestone is presented good results of mechanical resistance,
as hardness, compression and abrasion. However, when the process of
chemical interaction was verified with different asphalts, verified itself the badly
acting of such rock. When the asfaltical mixture was evaluated generated
with the limestone and any one of the five asphalts, was observed that none
of the results assisted the specifications requested for use in paving, but when an
adesevity dope, the interaction asfhaltmineral agregate was used obtained a
significant improvement. |
dc.identifier.stm | 86 |
Appears in Collections: | Série Tecnologia Mineral
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